Deel Twee: Paars Verkennen In Een Porie. Deel 2

De Klassieke Veegbeweging

Deze week vervolg ik mijn zoektocht naar de kleur paars. Onlangs had ik een vriend die me vroeg om een groot schilderij van 91 cm x 122 cm te maken voor haar om aan haar dochter te geven. Hoewel ik de opdracht graag aanvaardde, wilde ik er zeker van zijn dat mijn vriend/klant helemaal tevreden was met het uiteindelijke schilderij voordat ik een verbintenis aanging met zo’n groot canvas. Om mijn ideeën te testen heb ik vier kleinere schilderijen gemaakt. Elk schilderij is gemaakt met dezelfde kleuren, maar met verschillende giettechnieken.

De video van vorige week liet me zien hoe ik een schilderij van 41 cmx51 cm maakte met een aangepaste veegtechniek. In dat schilderij heb ik horizontale lijnen verf uitgegoten en van het midden van het schilderij naar de boven- en onderkant van het doek geveegd. Deze week doe ik meer een klassieke veegbeweging waarbij ik een basiskleur neerleg, horizontale lijnen verf toevoeg en vervolgens over het hele canvas van de ene naar de andere kant veeg.

Optie één van vorige week

Paars vegen vanuit het midden

Optie van deze week, optie twee

Klassiek vegen van links naar rechts

Neem Geen Genoegen

Hier zijn enkele woorden van wijsheid voor degenen die gieten. Je ziet mijn eerste swipe ongeveer zeven minuten in deze video. Het canvas ziet er goed uit met een paar gebieden met geweldige cellen, maar eerlijk gezegd ziet het schilderij er gewoon niet af. In deze situaties heb ik de neiging om nog een keer te vegen en dat is precies wat ik met dit schilderij heb gedaan. Ik voegde meer donkerpaars toe aan het schilderij en zwaaide het over alle andere kleuren. Het was een grote verbetering.

Volgende week post ik de derde video van de serie. Deze keer doe ik een rechte schenking gevolgd door wat kantelen. Bedankt voor het kijken!