Jesusa Calanasan ontdekte een manier om grotere schilderijen te maken. In de aflevering van de podcast fluid arts van deze week maak je kennis met Jesusa en de techniek die ze ontwikkelde voor grotere schilderijen.

Ontmoeting Met Jesusa Calanasan

Jesusa is een artist fluid die in Bulacan op de Filipijnen woont, net naast Manilla. Haar reis in het gieten van acryl begon in 2016 met kleinere doeken, maar na veel inspanning, toewijding en vallen en opstaan heeft ze op veel interessante manieren haar vruchten afgeworpen.

Aanvankelijk beschouwde ze zichzelf in die tijd natuurlijk niet als een expert, maar in plaats daarvan was ze onlangs verhuisd naar haar nieuw gebouwde huis en hadden de muren dringend wat vloeiende kunstwerken nodig. Haar echte doel was natuurlijk om echt grotere schilderijen te maken, maar ze vond dat het beter zou zijn om haar nieuwere hobby met kleinere te beginnen (wat volgens ons een heel slimme beslissing was die tien keer zijn vruchten afwierp!)

Hoe Zijn De Grotere Schilderijen Begonnen?

Nadat ze zag dat haar schilderijen zich in haar huis begonnen op te stapelen, besloot ze haar kunst met anderen te delen. Dit leidde ertoe dat ze deelnam aan een kunstbeurs in een plaatselijk winkelcentrum in de Filippijnen en meer recentelijk haar onderneming begon in een prestigieuze kunstgalerie.

Je Werken Een Naam Geven

Jesusa vindt het heerlijk om haar schilderijen een naam te geven. Het is vergelijkbaar met het geven van een naam aan het huisdier waarvan je houdt en je kunt het gemakkelijk onthouden. De verzamelaar kan het schilderij houden of de naam wijzigen.

Haar schilderij Pruimenbloesem is daar een mooi voorbeeld van. Nadat ze op internet had gezocht naar inspiratie, besloot ze een Chinees geïnspireerde bloem te maken voor haar nieuwe maanjaarshow. Tijdens dit proces ontdekte ze de Magnolia pruimenbloesem lotus en na het spiegelen van een van de afbeeldingen op het canvas dat haar aandacht trok, was ze blij dat wat je hierboven ziet eigenlijk haar eerste poging was.

Giettechniek Voor Grotere Schilderijen

Jesusa gebruikte floetrol, een kunstmedium dat ze zich eigen had leren maken. Het is echter moeilijk voor haar om er een te krijgen in de Filippijnen. Als dit het geval is, komt ze normaal gesproken terecht met elk gietmedium dat ze te pakken kan krijgen. Er zijn verschillende soorten die ze heeft geprobeerd en de consistentie van elk merk is een beetje anders, maar een van haar favorieten waar de meesten bekend mee zijn, is liquitex en de verhouding die ze gebruikt is 1/4 verf en 3/4 medium. In ons gesprek zei ze dat andere merken deze verhouding mogelijk anders moeten hebben. Ze voegt geen siliconen toe aan haar grote schilderijen (omdat ze op de Filippijnen woont, is het moeilijk om de siliconen te verwijderen bij het lakken), olie of andere olieachtige toevoegingen. Alleen het opgietmedium Liquitex

Kleinere Of Grotere Stukken?

Jesusa geeft de voorkeur aan grotere schilderijen omdat ze zich vrijer kan uitdrukken met meer ruimte. Ze zei dat kleinere schilderijen mooi kunnen zijn, en dat zijn ze vaak ook. Wanneer ze echter aan een muur worden getoond (vooral op een tentoonstelling), heb ik het gevoel dat mijn verhalen soms worden afgebroken.

Illustraties In Galerijen

Toen de schilderijen van Jezus beroemd begonnen te worden, belde een galeriehoudster haar om haar uit te nodigen om haar werken in hun galerie te portretteren. Galerie Joaquin is waar je een deel van haar werk kunt vinden. Er zijn 10 vestigingen in de Filippijnen en één in Singapore. Ze hebben ook een wereldwijde samenwerking met andere landen (waaronder de VS). Het was een geweldige kans voor haar om haar werk te delen.

Bedankt, en we kijken ernaar uit om onze volgende aflevering te delen!